• Het hoofdspant en de dwarsspanten.

    images/seinll/start_big.jpg

    Het hoofdspant en de dwarsspanten liggen klaar om verlijmd te worden volgens nummering vanaf de tekening.

    haven
  • Na montage

    images/seinll/spantpl_big.jpg

    Het spantenplan c.q. lijnenplan wordt al duidelijk zichtbaar maar er is nog een lange weg te gaan.

    Shiptracker
  • De eerste huidlaag

    images/seinll/fin1opb_big.jpg

    De eerste huidlaag bestaat uit stroken fineer die rechtstreeks op de spanten worden gelijmd.

    Onderweg
  • De tweede huidlaag

    images/seinll/fin2opb_big.jpg

    De tweede huidlaag is met korte brede stukjes fineer opgebouwd die overlappen. Fineer buigt makkelijk en is snel te verwerken.

    280z home
  • De derde huidlaag

    images/seinll/fin3opb_big.jpg

    De derde huidlaag die weer overlapped wordt aangebracht. Door de verschillende lagen krijgt de huid de gewenste stevigheid.

    6 in lijn blok
  • Hekwerk

    images/seinll/hekw_big.jpg

    De achterkant, anders gezegd de hek in de vorm van gelijmde blokje die zijn afgetekend om later afgeschuurd te worden.

    Motor weg
  • De boegvormen

    images/seinll/plakw_big.jpg

    De boeg in ruwe vorm, duidelijk zijn de oneffenheden van het fineer te zien, nog een hele klus om dat glad te krijgen.

    Krukas
  • Dek opbouw

    images/seinll/dekopb_big.jpg

    Het voordek in opbouw, stroken van een dunne meubelplaat die redelijk stijf zijn en slecht te bewerken.

    Revisie
  • Het stuurhuis 1

    images/seinll/midsch1_big.jpg

    Tijdens de bouw van de romp door droogtijden genoeg tijd om met het stuurhuis te beginnen, opbouw in lagen.

    Motor terug
  • Het stuurhuis 2

    images/seinll/midsch2_big.jpg

    Twee lagen gestapeld, van binnen zwart geschilderd om reflecties van de ledverlichting tegen te gaan.

    Rubberhoezen
  • Het stuurhuis 3

    images/seinll/midsch3_big.jpg

    De bovenste verdieping er bij op en zo begint het wat te lijken, ook dit moet nog flink bewerkt worden.

    Front
  • Het bemanningverblijf op de Hek

    images/seinll/hekkaj_big.jpg

    Op de hek nog een fraaie achterkajuit, gemaakt van triplex 3 mm en voor de kromme delen fineer van ca 1 mm dik.

    Front 2
  • In de grondverf

    images/seinll/totgrndverf_big.jpg

    De romp en stuurhuis/kajuit samengevoegd, alles in de grondverf voor het schuurwerk. We zijn ongeveer een half jaar onderweg.

    Inspuiting
  • Kleurtjes!

    images/seinll/totkleur1_big.jpg

    Na 1 jr aan andere modellen gewerkt te hebben start in januari 2014 de afbouw. Nu in kleur en bezig met de laadluiken te verlijmen.

    show 1
  • Lierplatform

    images/seinll/det1_big.jpg

    Een van de lierenplatforms, reling is van gaaswerk met losse draad gemaakt evenals het trappetje, de H balk van fineer en triplex.

    show 2
  • De Achterkajuit

    images/seinll/det2_big.jpg

    De achterkajuit met patrijspoorten, zowel in de wanden als in het onderdek gedeelte aan de zijkant.

    show 2
  • De Boeg

    images/seinll/det3_big.jpg

    Het bakdek met reling, die ook van gaas van 1cm vierkant is geknipt met losse draad er onder en boven gesoldeerd, even schuren en schilderen.

    show 2
  • Laadmasten

    images/seinll/mastmont_big.jpg

    Eindelijk de laadmasten er op, een precies werkje waarbij in twee masten een gat moest voor de bedrading van de toplichten.

    show 2
  • De Schroef

    images/seinll/schroef_big.jpg

    De schroef, altijd lastig om een passende en betaalbare te vinden, deze komt op de hekkajuit te liggen als reserve schroef.

    show 2
  • De boeg

    images/seinll/bakdek_big.jpg

    Het bakdek met ankerlier, bolders en ankerkettingen en ankers. Alleen de ankers en de ketting waren kant en klaar, rest is selfmade.

    show 2
  • De masten in kleur

    images/seinll/mastkl_big.jpg

    De masten in kleur maar nog zonder tuigage. Ook de lieren op de dekken zijn geplaatst evenals de bolders over het hele schip.

    show 2
  • Details aan boord

    images/seinll/mastlier_big.jpg

    Reddingsboeien, lieren, bolders, laadboomscharnieren met 1,5 mm boutjes en moertjes

    show 2
  • Boeg met naam

    images/seinll/boeg2_big.jpg

    Het printen van een dun klein lettertje heeft het voordeel dat het snel en eenvoudig is, plotteren is lastiger en vergt ervaring.

    show 2
  • Achterschip

    images/seinll/achtschip_big.jpg

    Het achterschip in volle glorie, de voltooing nadert, hier en daar nog een kleine aanvulling en dan is hij klaar na ruim anderhalf jaar.

    show 2
  • Einde

    images/seinll/slboeg_big.jpg

    Dit prachtige schip, gebouwd in 1961, kreeg een aanvaring in 1980 waarbij ze haar boeg verloor.Na een lange stop in Singapore werd ze uiteindelijk in Hong Kong gesloopt.

    show 2